Egzaminy / zaliczenia komisyjne
- Sprawie egzaminów i zaliczeń komisyjnych poświęcony jest odrębny paragraf (17) regulaminu studiów. Warto zwrócić uwagę na jego ust. 1: „W razie uzyskania w terminie
podstawowym lub poprawkowym oceny uważanej za niesłuszną student może złożyć do Dziekana […] wniosek wraz z uzasadnieniem o zgodę na przystąpienie do zaliczenia
lub egzaminu komisyjnego”. Oznacza to, że ocena musi być uważana przez studenta za niesłuszną, a uzasadnienie – zawierać co najmniej wskazanie przyczyny takiego
przekonania.
- Prodziekan rozpatrując wniosek o zaliczenie/egzamin komisyjny ocenia, czy z treści podania wynika, że student faktycznie uważa ocenę za niesłuszną,
a nie w inny, bezpodstawny sposób uzasadnia swoje dążenie do uzyskania dodatkowego (trzeciego) terminu zaliczenia/egzaminu. Należy podkreślić, że przekonanie o niesłuszności oceny
oznacza, że zdaniem studenta, ocena nie wynika z przesłanek merytorycznych, tj. wyłącznie stopnia opanowania wymaganej wiedzy i umiejętności, ale bądź nie ma z nimi związku, bądź uwzględnia
przesłanki, których uwzględniać nie powinna. W każdym przypadku stanowi to poważny zarzut względem bezstronności i/lub kompetencji nauczyciela przeprowadzającego zaliczenie/egzamin. Z uwagi na tę
powagę, uzasadnienie uznawania oceny za niesłuszną powinno być szczegółowe i wyczerpujące.
- Rozstrzygając o możliwości przystąpienia studenta do zaliczenia/egzaminu komisyjnego prodziekan może również zasięgnąć opinii innych nauczycieli w kwestii
tego, czy zarzuty studenta względem słuszności oceny są uzasadnione, np. przekazując pisemną pracę zaliczeniową/egzaminacyjną do ponownej
ewaluacji przez inną osobę o odpowiednich kompetencjach (nauczyciela pokrewnego przedmiotu).
Wybrane zasady wnioskowania o wsparcie przez osoby ze szczególnymi potrzebami
- To również Sekcja przyznaje osobom ze szczególnymi potrzebami usługi wynikające z ich uprawnień (formy wsparcia), tj. w szczególności np. dotyczące
zapewnienia dostępności procesu dydaktycznego (m. in. zapewnienia zajęć w formie hybrydowej lub zdalnej) czy procesu weryfikacji efektów uczenia się (m. in. zapewnienia dostępnej,
w tym zdalnej, formy zaliczeń i egzaminów).
- Oznacza to, że spraw związanych ze wsparciem studentów ze szczególnymi potrzebami, co do zasady, nie załatwia się w dziekanacie, ale we wskazanej
Sekcji. Istotne jest, by – zgodnie z zapisami Regulaminu wsparcia – zgłaszanie potrzeb następowało z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu umożliwienia Uczelni ich realizacji w odpowiednim czasie.
- Zwracamy uwagę, że przyznanie wskazanych uprawnień czy usług dotyczy wyłącznie osób ze szczególnymi potrzebami.
Zasady konstruowania Indywidualnych Planów Studiów (IPS)
- Przedmioty można wymieniać wyłącznie na inne z tego samego stopnia studiów (na różnych stopniach studiów inne są ramy kwalifikacji i rozbieżne
efekty uczenia się).
- Wymieniać można wyłącznie przedmioty, które nie są oznaczone jako „obowiązkowe” w programie studiów (vide baza Sylabus KRK), tj. część
kierunkowych. Przedmioty specjalnościowe / modułowe stają się po wyborze specjalności / modułu obowiązkowe dla danego studenta i nie podlegają wymianie – tzn.
aby ukończyć daną specjalność / moduł, student musi zrealizować je wszystkie.
- Nie jest możliwa realizacja w ramach IPS przedmiotu identycznego lub bardzo zbliżonego do tego, który jest w późniejszych
semestrach na studiach w podstawowej ofercie na danym kierunku (na dowolnej specjalności / module). Przeczy to istocie IPS, bo wówczas nie jest to wymiana przedmiotów, a ich przesuwanie
pomiędzy semestrami.
-
Suma punktów ECTS za przedmioty wprowadzane do planu nie może być mniejsza niż suma punktów za przedmioty usuwane z planu standardowego. W przeciwnym wypadku
student zgromadzi zbyt małą liczbę ECTS, by ukończyć studia.
- Jeden wniosek o IPS może dotyczyć jednego lub kilku semestrów.
- Student, który nie ma jeszcze promotora, proponuje we wniosku opiekuna IPS, którym może być dowolny nauczyciel Uczelni, co najmniej ze stopniem
doktora. Osoba ta powinna być docelowo również promotorem studenta (o ile spełnia wymagania przyjęte w Uczelni i student się do niej skutecznie zapisze).
- Ukończenie kierunku studiów wymaga zrealizowania kierunkowych efektów uczenia się, określonych przez Senat Uczelni. Każdy przedmiot w standardowym programie studiów
realizuje wybrane efekty uczenia się (w bazie Sylabus KRK jest określone, które to efekty), a zaliczenie wszystkich przedmiotów ze standardowego programu pozwala na zrealizowanie wszystkich efektów
uczenia się. W związku z tym, podstawowym zadaniem opiekuna IPS jest weryfikacja, czy studiując według programu indywidualnego (zamiast standardowego) student zrealizuje
wszystkie wymagane efekty uczenia się dla kierunku. Opiniując pozytywnie IPS, opiekun potwierdza, że wymiana przedmiotów nie spowoduje, iż któregoś z efektów student nie osiągnie.
Wyciąg z przepisów Uczelnianego Regulaminu Studiów, dotyczących Indywidualnych Planów Studiów (IPS)
§ 6
1. Student ma prawo do Indywidualnego Programu Studiów (IPS). Polega on na wymianie przedmiotów z przyjętego dla kierunku programu studiów na inne przedmioty zgodne z przyjętą ścieżką rozwoju
studenta. Zmiany te dokonywane są w porozumieniu z opiekunem naukowym i przy jego akceptacji.
2. Senat może określić zakres treści programowych kierunku, których nie można pominąć w programie indywidualnym. […]
4. Opiekunami naukowymi mogą być nauczyciele akademiccy posiadający co najmniej stopień doktora.
5. Wyboru opiekuna naukowego dokonuje student. […]
7. Promotor pracy dyplomowej jest jedynym opiekunem naukowym studenta. […]
§ 7
1. Student przedstawia Dziekanowi ds. Studenckich/Dziekanowi Filii do zatwierdzenia, pozytywnie zaopiniowaną przez opiekuna naukowego, propozycję IPS nie później niż 10 dni przed rozpoczęciem
semestru.
2. Propozycja IPS nie obejmuje przedmiotów z wybranej przez studenta specjalności, ścieżki kształcenia lub modułu kształcenia.
3. Nieprzedstawienie przez studenta w określonym terminie propozycji IPS oznacza przyjęcie obowiązującego na kierunku programu studiów w danym semestrze.
4. Odmowa zatwierdzenia IPS wiąże się z wyznaczeniem co najwyżej tygodniowego terminu na jego poprawę. Niedotrzymanie terminu poprawy lub ponowna odmowa zatwierdzenia IPS oznacza realizację
obowiązującego na kierunku programu studiów w danym semestrze.
Tryb składania podań
- Podania, adresowane do dziekana lub prodziekanów, składa się przez dziekanat we właściwej formie, tj. poprzez system USOS (https://usosweb.ue.wroc.pl)
- W przypadku ewentualnych wątpliwości, pytań lub potrzeby zasięgnięcia opinii w sprawie nie dającej się rozwiązać w dziekanacie, zachęcamy do
bezpośredniego kontaktu mailowego z prodziekanami, jednak prosimy pamiętać, że ma on charakter wyłącznie nieformalny (np. potraktowanie adresu prodziekana jako skrzynki podawczej i
złożenie podania mailem na jego adres jest nie tylko niegrzeczne, ale również bezskuteczne).
Terminy składania podań
-
IOS: Na mocy § 5, ust. 5 regulaminu studiów, podania w sprawie indywidualnej organizacji studiów ("IOS") należy składać przed upływem dwóch tygodni od dnia rozpoczęcia
semestru.
-
IPS: § 7, ust. 1 regulaminu stwierdza, że pozytywnie zaopiniowaną przez opiekuna naukowego propozycję indywidualnego programu studiów ("IPS") należy przedstawić do zatwierdzenia
nie później niż 10 dni przed rozpoczęciem semestru.
-
Przeniesienie: Wnioski o przeniesienie – między uczelniami, kierunkami, trybami, specjalnościami, modułami, grupami – składa się nie później niż tydzień po
rozpoczęciu semestru (§ 11, ust. 6 regulaminu).
-
Uznanie zaliczenia: Zgodnie z treścią § 14, ust. 10 i § 15, ust. 10 regulaminu, podania w sprawie uznania zaliczenia przedmiotu ("przepisania" oceny uzyskanej
wcześniej) składa się w ciągu trzech tygodni od rozpoczęcia semestru. Ewentualne otrzymanie zgody na uznanie w terminie późniejszym wymaga opinii prowadzącego zajęcia z uwagi na możliwość
dezorganizacji procesu dydaktycznego.
-
Zaliczenie/egzamin komisyjny: Podanie o zaliczenie/egzamin komisyjny musi zostać złożone w ciągu 2 dni roboczych od daty ogłoszenia wyników zaliczenia/egzaminu (§ 17, ust.
2 regulaminu).
-
Zapisy na przedmioty: Wykazujące udokumentowaną, obiektywną przyczynę niedochowania obowiązkowego terminu, wnioski o zapisanie na przedmiot można złożyć najpóźniej
tydzień po rozpoczęciu zajęć z przedmiotu. Rezygnacja z zapisu na przedmiot może nastąpić najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia zajęć (§ 18, ust. 4 i 8
regulaminu).
-
Brak zaliczenia semestru: Podania w sprawie warunkowego zezwolenia na kontynuowanie studiów w kolejnym semestrze ("warunku") i w sprawie powtarzania semestru mogą być składane w
terminie do 10 dni od zakończenia sesji poprawkowej (§ 20, ust. 2 regulaminu).
-
Wznowienie: Wznowienie studiów nie może nastąpić później niż dwa lata od daty skreślenia z listy studentów. Jeśli przyczyną skreślenia jest niezłożenie pracy
dyplomowej lub egzaminu dyplomowego w terminie, to zgoda na wznowienie bez różnic programowych może zostać wydana wyłącznie, gdy zaakceptowaną przez promotora pracę dyplomową przedstawi się w
ciągu jednego roku od daty skreślenia z listy studentów (§ 21, ust. 5 i 7 regulaminu).
-
Urlop: Wniosek o urlop z powodu bycia rodzicem składa się w okresie jednego roku od dnia urodzenia dziecka. Podanie o urlop losowy z powodu trudnej sytuacji
materialnej można złożyć w terminie nieprzekraczającym jednego miesiąca od daty rozpoczęcia semestru (§ 22, ust. 6 i 8 regulaminu).
Zgoda na przystąpienie do zaliczeń i egzaminów w terminie innym niż ustalone ("przedłużenie sesji")
- Z treści § 13, ust. 6 regulaminu studiów wynika, że przystępowanie do zaliczeń i egzaminów w terminach innych niż ustalone (tj. odpowiednio po zakończeniu zajęć
dydaktycznych lub poza datą wyznaczoną przez prowadzącego), jest sytuacją wyjątkową i wymagającą uzasadnienia. Co więcej, przystępowanie do zaliczeń i egzaminów następuje w takich sytuacjach
zazwyczaj indywidualnie, a zatem wymaga od prowadzącego zajęcia (czy innej osoby) dodatkowego wysiłku organizacyjnego.
- W związku z tym, zgodę na takie zaliczenie lub egzamin można uzyskać wyłącznie przedstawiając właściwe, szczegółowe uzasadnienie, poparte
odpowiednim dokumentem (np. zwolnieniem lekarskim lub zgodą prowadzącego zajęcia). Należy też pamiętać, że termin nie może zostać przedłużony poza 08.03. dla
semestru zimowego i 28.09. dla semestru letniego.
Warunkowe zezwolenie na kontynuowanie studiów w kolejnym semestrze ("warunek")
- Regulamin studiów w § 20, ust. 1, pkt. 1 stanowi, że dziekan wydaje decyzję "o warunkowym zezwoleniu na kontynuowanie studiów w kolejnym semestrze, […] jeżeli […]
deficyt punktów ECTS nie jest w ocenie Dziekana […] nadmierny". W związku z tym, decyzja dotycząca wpisu warunkowego na kolejny semestr jest podejmowana w każdym przypadku
indywidualnie, po dokonaniu przez prodziekana oceny sytuacji danego studenta.
- Na Uczelni ustalono, że w odpowiedzi na odpowiednio umotywowane podanie może zostać wydana zgoda na wpis warunkowy, wyłącznie jeśli student w dniu składania podania
ma niezaliczone maksymalnie trzy przedmioty o sumarycznej liczbie punktów ECTS nie przekraczającej 25. Co istotne, dotyczy to także przedmiotów z semestrów
poprzedzających, gdy już wcześniej student składał podanie o wpis warunkowy i jeszcze ich nie zaliczył.
- Należy też pamiętać o pozostałych przesłankach zgody na wpis warunkowy wskazanych w przytoczonym paragrafie regulaminu studiów (dotyczących głównie egzaminów i
zaliczeń komisyjnych).
Uznawanie zaliczeń przedmiotów
- Co do zasady, na studiach II stopnia nie jest możliwe uznanie zaliczeń uzyskanych na studiach I stopnia (i odwrotnie). Na różnych
stopniach studiów inny jest bowiem poziom kwalifikacji i odmienne są efekty uczenia się. Z tej samej przyczyny, również w ramach IPS czy wymiany między
uczelniami niedopuszczalna jest realizacja przedmiotów z innego stopnia studiów.
- Analogicznie, nie jest możliwe uznanie zaliczeń czy ocen uzyskanych np. na studiach podyplomowych, w szkole średniej, na kursach itp.