Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/I/2022

Data: 20.01.2022 r.
Temat przewodni: Implementacja Strategii 2030
Zaproszeni goście: 
Rektor prof. dr hab. Andrzej Kaleta, Prorektor ds. Finansów i Rozwoju dr hab. Bartłomiej Nita, prof. UEW, Dyrektor Centrum Zarządzania Projektami mgr Anna Pluta oraz członkowie Rektorskiej Komisji ds. Zarządzania Strategicznego dr hab. Grzegorz Bełz, prof. UEW i dr hab. Przemysław Wołczek, prof. UEW.

Podsumowanie:
Przedstawiony został proces wdrożenia Strategii 2030. W szczególności omówiono sposób komunikacji Strategii, powołania struktur roboczych, których zadaniem jest diagnozowanie potrzeb i możliwości oraz na tej podstawie proponowanie projektów, poprzez które realizowane są priorytety zawarte w Strategii. 
W ramach podsumowania przedstawiono krótkie sprawozdanie z Pierwszego Przeglądu Strategicznego (letniego), który odbył się na przełomie czerwca i lipca 2021 roku w Topaczu. Zapowiedziany został Drugi Przegląd Strategiczny (zimowy), który odbędzie się 27.01. 2022 roku. Przedstawiono również prezentację dotyczącą Listy Projektów Strategicznych.
W drugiej części poruszono kwestię niewykorzystywanego przez polskie uczelnie potencjału relacji uczelni z absolwentami. 
 

Posiedzenie Rady Uczelni nr 2/I/2022

Data: 27.01.2022 r.
Temat przewodni: Dolnośląski Festiwal Nauki
Zaproszeni goście: 
dr hab. inż. Ryszard Polechoński, prof. UPWr

Podsumowanie:
Dr hab. inż. Ryszard Polechoński, prof. UPWr od 12 lat koordynuje działania Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Na spotkaniu Pan Profesor przedstawił historię, główne założenia oraz sposób organizacji Festiwalu oraz poprosił członków Rady Uczelni o pomoc w pozyskaniu sponsorów i darczyńców, którzy mogliby wesprzeć organizację jubileuszowego XXV Dolnośląskiego Festiwalu Nauki. Deklarację pomocy złożył Piotr Krupa jako osoba fizyczna, który wraz z małżonką wspiera różnego rodzaju charytatywne działania propagujące naukę. 
Prof. Krzysztof Jajuga podzielił się refleksjami z zimowego Przeglądu Strategicznego, który odbył się w dniu spotkania Rady, podkreślając swoje pełne uznanie dla osób biorących udział w przeglądzie i przedstawionych projektów oraz zwracając szczególną uwagę na konieczność wzmocnienia komunikacji ze społecznością akademicką UEW w przekazie implementacji strategii.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/II/2022

Data: 24.02.2022 r.
Temat przewodni: Projekty strategiczne w Strategii 2030
Zaproszeni goście: 
Ambasadorzy Priorytetów Strategicznych: dr hab. Agnieszka Skowrońska, prof. UEW – Priorytet Zaangażowani pracownicy; dr hab. Krzysztof Nowosielski, prof. UEW – Priorytet Nowoczesna organizacja; mgr Ałła Witwicka-Dudek – Priorytet Współpraca z biznesem; dr hab. Patrycja Klimas, prof. UEW – Priorytet Uznawane badania inspirowane nauką; dr Niki Derlukiewicz – Priorytet Wyróżniające kształcenie ekspertów i liderów biznesu; dr Jakub Marcinkowski – Priorytet Ustawiczne rozwijanie kompetencji przyszłości.

Podsumowanie:
Wyjaśniono rolę Ambasadorów Priorytetów Strategicznych, których zadanie polega na stymulowaniu, współpracy i  koordynowaniu posunięć, a także prowadzeniu bieżącego monitoringu, czyli takich działań, które pozwolą na osiąganie zamierzonych efektów poszczególnych Priorytetów Strategicznych. Ambasadorowie przedstawili wypracowane w ramach zespołów strategicznych propozycje projektów i proponowanych działań. Omówiono m.in.: zindywidualizowany system motywacji rozwoju, zaangażowania i oceny pracowników, cyfryzację procesów dydaktycznych i zarządzania mieniem, projekt Aktywator, którego celem jest określenie potencjału Uczelni poprzez zebranie informacji oraz jego skatalogowanie, program opiekuna klienta biznesowego, projekt wsparcia komunikacji. W obszarze nauki, po krótkiej prezentacji diagnozy sytuacji, zaprezentowano projekt Mentoring naukowy oraz tzw. Granty międzyuczelniane i międzynarodowe. W obszarze dydaktyki omówiony został projekt platformy wirtualnej dydaktyki. Ponadto, przedstawiono pomysł na wsparcie nauczycieli akademickich poprzez organizowanie szkoleń, wdrażanie programów rozwijających umiejętności dydaktyczne i wprowadzanie nowych narzędzi. 
W związku z zaistniałą sytuacją, czyli rozpoczęciem przez Rosję wojny na Ukrainie, Rada podjęła przez aklamację uchwałę wyrażającą wsparcie i solidarność z pochodzącymi z Ukrainy studentami, doktorantami, pracownikami  pochodzącymi z Ukrainy oraz członkami ich rodzin.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/III/2022

Data: 31.03.2022 r.
Temat przewodni: Komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką
Zaproszeni goście: 
dr Aleksandra Burdukiewicz (dyrektor jednostki ogólnouczelnianej Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji oraz Komercjalizacji), dr hab. inż. Joanna Harasym, prof. UEW (Dyrektor Adaptive Food Systems Acceletator-Research Centre), dr hab. inż. Marcin Hernes, prof. UEW (Centrum Inteligentnych Systemów Zarządzania), dr Maja Leszczyńska (kierownik merytoryczny w Projekcie strategicznym: Aktywizacja zespołów eksperckich oraz członek Rady Strategii), dr hab. Alicja Zakrzewska-Półtorak, prof. UEW (Dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego).

Podsumowanie:
Celem spotkania była prezentacja przez zaproszonych Gości centrów kompetencji, których zadaniem jest komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką. Dr Aleksandra Burdukiewicz przedstawiła ofertę Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji oraz Komercjalizacji, które kompleksowo wspiera inne jednostki w procesie przenoszenia do praktyki gospodarczej wiedzy powstałej w rezultacie prac badawczych prowadzonych w Uczelni. Zadaniem Centrum jest dostarczanie rozwiązań umożliwiających jak najlepsze wykorzystanie potencjału intelektualnego kadry UEW. Profesor Alicja Zakrzewska-Półtorak przedstawiła obszar zainteresowania Centrum Badawczo-Rozwojowego Samorządu Terytorialnego, które współorganizuje m.in. Szkołę Liderów Lokalnych. Następnie o współpracy z praktyką opowiedziała Profesor Joanna Harasym, która kieruje Adaptive Food Systems Acceletator - Research Centre, zajmującym się głównie innowacjami w obszarze produkcji żywności. Prof. Marcin Hernes przedstawił z kolei zadania Centrum Inteligentnych Systemów Zarządzania, które prowadzi duży projekt dotyczący informacji cyfrowej. Centrum współpracuje z 30-40 przedsiębiorstwami oraz kilkoma uczelniami. Na koniec dr Maja Leszczyńska przedstawiła koncepcję projektu strategicznego „Aktywator”, którego celem jest aktywizacja zespołów eksperckich oraz stworzenie przejrzystych procedur i systemu wsparcia dla procesów komercjalizacji i transferu wiedzy.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/V/2022

Data: 12.05.2022 r.
Temat przewodni: Komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką – cz. 2
Zaproszeni goście: 
Prof. dr hab. inż. Małgorzata Krzywonos (Akademickie Centrum Badań i Rozwoju); dr hab. Maja Kiba-Janiak, prof. UEW (Centrum Logistyki Miejskiej); dr hab. Bożena Ryszawska, prof. UEW (Green Team - Centrum Zrównoważonego Rozwoju); dr Krzysztof Biegun (Wirtualne Laboratorium Finansowe), dr Szymon Mazurek (Centrum Badań Azji i Pacyfiku - Asia – Pacific Research Center).

Podsumowanie:
Celem spotkania była prezentacja przez zaproszonych Gości centrów kompetencji, których zadaniem jest komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką. Jako pierwsza głos zabrała prof. dr hab. inż. Małgorzata Krzywonos, przedstawiając Akademickie Centrum Badań i Rozwoju. Jest to interdyscyplinarny zespół pracowników naukowych UEW. Naukowcy pochodzą z różnych katedr i chociaż zajmują się różnorodnymi obszarami badawczymi, to łączy ich chęć praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy, umiejętności i  doświadczenia. Prof. Maja Kiba-Janiak omówiła działania Centrum Logistyki Miejskiej. Profesor Kiba-Janiak wskazała na liczne projekty, w których uczestniczy, podkreślając włączenia do współpracy zarówno licznych naukowców zagranicznych jak i podmioty z praktyki, w tym Miasto Wrocław. W kolejności głos zabrał dr Szymon Mazurek, prezentując młode, bo działające od dwóch lat Centrum Badań Azji i Pacyfiku - Asia – Pacific Research Center. Celem powstania Centrum było sformalizowanie prowadzonych działań, co z kolei daje większe możliwości sięgania po granty i realizację projektów. Zakres zadań Centrum obejmuje: inicjowanie, koordynowanie, wspieranie i prowadzenie interdyscyplinarnych projektów badawczych dotyczących regionu Azji i Pacyfiku oraz relacji pomiędzy Europą i Azją. Centrum promuje oraz wspiera działania dydaktyczne w zakresie tematyki Azji i Pacyfiku, organizuje konferencje, wykłady, prelekcje oraz innego rodzaju przedsięwzięcia związane z  zakresem badań Centrum. Jego zadaniem jest także wspieranie pracowników oraz studentów UEW w zakresie staży naukowych, wymiany studenckiej oraz innego rodzaju form współpracy naukowo-dydaktycznej z jednostkami naukowymi i dydaktycznymi w krajach Azji i Pacyfiku. Centrum pracuje nad budowaniem sieci kontaktów z instytucjami badawczymi, organizacjami pozarządowymi i agendami rządowymi w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Europie (zajmującymi się sprawami azjatyckimi) w celu realizacji wspólnych projektów badawczych oraz dydaktycznych. Sukcesem godnym zauważenia była udana próba reaktywowania po sześciu latach konferencji Azja-Pacyfik. W następnej kolejności dr hab. Bożena Ryszewska, prof. UEW, przedstawiła Green Team - Centrum Zrównoważonego Rozwoju. Działalność Centrum skupia się na propagowaniu zielonej transformacji w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się problemami zielonej gospodarki, zrównoważonego rozwoju, zmian klimatu i transformacji energetycznej oraz zielonymi finansami. Z Centrum współpracują również pracownicy administracyjni min. z Centrum Zamówień Publicznych i Centrum Współpracy z Biznesem. Centrum prowadzi aktualnie jest dwa projekty badawcze w  programie Horizon 2020, Scaling up Co-creation: Avenues and Limits for Integrating Society in Science and Innovation oraz Energy Communities and Energy Citizenship (EC2). Przewodniczący Krupa zaoferował prof. B. Ryszawskiej udostepnienie filmu o tematyce ekologicznej, do którego posiada pełne prawa autorskie, celem wykorzystania w różnych działaniach proekologicznych skierowanych zarówno do studentów jak i innych odbiorców. Centrum - Wirtualne Laboratorium Finansowe zaprezentował dr Krzysztof Biegun. Jest to jedno z najmłodszych Centrów, działających w Uczelni. Jest to jednostka interdyscyplinarna, która sama musi wypracować środki. Przedstawiciele Centrum są w trakcie przygotowywania oferty komercyjnej, która służyć będzie wsparciem m.in. dla firm z sektora finansowego i pozafinansowego, instytucji otoczenia biznesu, krajowych i regionalnych funduszy rozwoju, kancelarii prawnych. Planujemy wspierać podmioty zainteresowane innowacyjnymi instrumentami finansowymi służącymi m.in. finansowaniu projektów związanych z budową zrównoważonej, ekologicznej gospodarki. Przewodniczący Rady zauważył, że konieczność samodzielnego pozyskania środków daje możliwość wyboru do realizacji tych przypadków, które są najbardziej atrakcyjne i leżą w sferze zainteresowań pracowników Centrum.
Członkowie Rady sugerowali konieczność zwiększenia działań aktywizujących udział absolwentów w pracach centrów oraz bezwzględne włączanie do programów studiów wiedzy i umiejętności dotyczącej umożliwiającej wykorzystanie trendów cyfryzacji, społecznej odpowiedzialności czy zielonej ekonomii.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 2/V/2022

Data: 26.05.2022 r.
Temat przewodni: Komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką – cz. 3
Zaproszeni goście: 
dr hab. Krzysztof Nowosielski, prof. UEW (Centrum Symulacji Procesów Biznesowych), dr Sylwia Wrona (Centrum Projektowania Innowacyjnych Rozwiązań DT HUB).

Podsumowanie:
Celem spotkania była prezentacja przez zaproszonych Gości centrów kompetencji, których zadaniem jest komercjalizacja badań, transfer wiedzy i współpraca z praktyką. Jako pierwszy głos zabrał prof. K. Nowosielski, który jako pasjonat wykorzystania nowoczesnej technologii w procesach kształcenia oraz badaniach naukowych doprowadził do powstania unikatowego przedsięwzięcia w skali kraju, a nawet i świata. Centrum Procesów Symulacji Biznesowych jest to otwarty z  początkiem roku akademickiego 2020/2021 innowacyjny ośrodek dydaktyczno-badawczy, wykorzystujący nowoczesne technologie do projektowania, symulacji i doskonalenia procesów biznesowych. Korzystać z niego moją zarówno pracownicy uczelni, jak i studenci. Centrum Symulacji Procesów Biznesowych (CSPB) jest interaktywną pracownią komputerową, służącą do projektowania, modelowania, wizualnej symulacji i doskonalenia procesów biznesowych z wykorzystaniem najnowszych technologii komputerowych, audiowizualnych (w tym zintegrowanych systemów zarządzania sygnałem AV oraz technologii Virtual Reality – VR) oraz zintegrowanego systemu kontroli dostępu i wirtualnej recepcji. Głównym zadaniem CSPB jest wsparcie procesów kształcenia na wszystkich formach studiów oraz w ramach szkoleń i kursów organizowanych przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. W przyszłości obiekt będzie także wykorzystywany do prowadzenia badań naukowych oraz realizacji projektów dla otoczenia biznesowego Uczelni jako interaktywnego środowiska symulacyjnego. Budynek ma konstrukcję modułową, którą tworzy zbiór dziewięciu połączonych ze sobą kontenerów − mobilnych systemów przestrzennych, stanowiących jeden poziom. Projektując ten obiekt, przyjęto założenie o możliwej rozbudowie budynku w przyszłości. Równolegle Prof. K. Nowosielski kieruje Centrum Doskonałości Procesów, którego członkami są pracownicy naukowi różnych katedr oraz pracownicy administracyjni różnych jednostek. Swoją wiedzę ekspercką wykorzystują do praktycznego rozwiązania problemów. Powstałe Centrum Doskonałości Procesów służy również do komercyjnego rozwiązywania różnorodnych problemów badawczych i praktycznych zlecanych przez różnego rodzaju firmy i środowisko biznesowe. 
Następnie dr S. Wrona przedstawiła Centrum Projektowania Innowacyjnych Rozwiązań DT HUB (załącznik nr 1). Na zakończenie wystąpienia S. Wrona podkreśliła, że realizowana w Centrum specjalność: Innowacje rynkowe, projektowanie i  wdrażanie oparte o metodykę DT, powstała we współpracy z Wrocławskim Parkiem Technologicznym.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/VI/2022

Data: 02.06.2022 r.
Temat przewodni: Opiniowanie propozycji zmian w statucie.

Podsumowanie:
Przedmiotem spotkania było opiniowanie zmian w Statucie Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Po dyskusji wszystkie zmiany zostały zaopiniowane pozytywnie.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 2/VI/2022

Data: 13.06.2022 r.
Temat przewodni: Sprawozdanie finansowe z 2021 roku i plan rzeczowo – finansowy na rok 2022
Zaproszeni goście: 
Rektor UEW prof. Andrzej Kaleta, Prorektor ds. Finansów i Rozwoju prof. Bartłomiej Nita, Kanclerz Magdalena Janowicz, Kwestor Jacek Sieniawski, biegła rewident Grażyna Bamber.

Podsumowanie:
Spotkanie było poświęcone finansowej sytuacji w Uczelni. Omówiony został raport biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego za okres od 01.01.2021 roku do 31.12.2021. Następnie Prorektor ds. Finansów i Rozwoju prof. B. Nita omówił kondycję finansową Uczelni i plany rozwojowe na rok 2022. Po dyskusji Rada Uczelni zatwierdziła sprawozdanie finansowego za rok 2021, sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego za rok 2021 oraz zaopiniowała pozytywnie plan rzeczowo-finansowy na rok 2022. Następnie przestawiono JM Rektorowi propozycję wypracowania modelu komunikacji z Władzami Uczelni, wspierającego realizowanie zadań powierzonych Radzie Uczelni w szczególności w obszarach monitorowania zarządzania Uczelnią, monitorowanie gospodarki finansowej Uczelni oraz opiniowania sprawozdania z realizacji strategii Uczelni.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/VII/2022

Data: 07.07.2022 r.
Temat przewodni: Omówienie propozycji zasad komunikacji z Władzami uczelni oraz podjęcie uchwały w sprawie wyboru firmy audytorskiej odpowiedzialnej za badanie rocznego sprawozdania finansowego Uczelni.
 

Podsumowanie:
W ramach proponowanych zasad komunikacji wskazano cztery obszary do regularnego monitorowania, wynikające z zadań Rady, tj. obszar finansów, dydaktyki, nauki oraz monitorowania wprowadzania Strategii 2030. W ramach obszaru FINANSE propozycję przygotował Piotr Krupa, wskazując na oczekiwanie Rady do cokwartalnego omawiania wyników finansowych oraz planach inwestycyjnych, a w szczególności informacje o finansowaniu z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Marek Pauka przedstawił propozycję pakietu informacyjnego w obszarze dydaktyki, obejmującego informacje od działań promujących wśród kandydatów na studentów, przez ofertę dydaktyczną, potencjał kadrowy do działań aktywizujących relacje z absolwentami i monitorowanie ich losów na rynku pracy. W trakcie dyskusji wskazano również konieczność prowadzenia analiz struktury geograficznej i jakościowej oraz monitorowania migracji studentów z pierwszego na drugi stopień. Z kolei Krzysztof Jajuga opracował pakiet informacyjny, umożliwiającego monitorowanie działań w obszarze nauki. Propozycja koncentruje się na wymogach branych pod uwagę przy ewaluacji oraz na działaniach projakościowych i rozwoju kadry naukowej.

Na koniec Członkowie Rady w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę o przedłużeniu na lata 2023, 2024 umowy z firmą audytorską, która przeprowadzała badanie za ostatnie dwa lata obrotowe, na zasadach zgodnych z podpisaną umową z 2020 roku.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/IX/2022

Data: 12.09.2022 r.
Temat przewodni: Omówienie wyników ewaluacji działalności naukowej za lata 2017-2021.
Zaproszeni goście: 
Rektor UEW prof. Andrzej Kaleta, Prorektor ds. Badań i Kadry Akademickiej prof. Ewa Stańczyk – Hugiet

Podsumowanie:
JM Rektor prof. Andrzej Kaleta i Prorektor ds. Badań i Kadry Akademickiej prof. Ewa Stańczyk-Hugiet przedstawili przebieg procesu ewaluacji oraz szczegółowe wyniki ewaluacji dla trzech dyscyplin, reprezentowanych w Uczelni. Omówiono również uzasadnienie odwołania się do wyników poszczególnych ocen oraz wnioski wynikające z analizy wyników uczelni ekonomicznych.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/XI/2022

Data: 15.11.2022 r.
Temat przewodni: Spotkanie o charakterze organizacyjnym.

Podsumowanie:
Celem spotkania było ustalenie harmonogramu spotkań i dalszych prac Rady.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/XII/2022

Data: 06.12.2022 r.
Temat przewodni: Prowizorium planu rzeczowo-finansowego na rok 2023
Zaproszeni goście: 
Rektor UEW prof. Andrzej Kaleta, Prorektor ds. Finansów i Rozwoju prof. UEW Bartłomiej Nita, Kanclerz Magdalena Janowicz, Kwestor Jacek Sieniawski.

Podsumowanie:

Spotkanie było poświęcone finansowej sytuacji w Uczelni w roku 2022 i planom na rok 2023. Omówione zostały korekty w  planie rzeczowo – finansowym za rok 2022. Następnie Prorektor ds. Finansów i Rozwoju prof. UEW B. Nita omówił projekt prowizorium planu rzeczowo – finansowego na rok 2023. Po dyskusji Rada Uczelni na temat finansów Uczelni podsumowano dotychczasowe ustalenia co do wymiany informacji pomiędzy Władzami Uczelni a Radą Uczelni. 

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/II/2023

Data: 27.02.2023 r.
Temat przewodni: Strategia umiędzynarodowienia Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Zaproszeni goście: 
prof. dr hab. Bogusława Drelich-Skulska  — Prorektor ds. Akredytacji i Współpracy Międzynarodowej

Podsumowanie:
W związku z wejściem w życie zmian w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce od dnia 15 lutego 2023 r. w posiedzeniach Rady Uczelni uczestniczą z głosem doradczym przedstawiciele organizacji związkowych. Nawiązując do zmiany art. 19 ustawy Piotr Krupa oficjalnie powitał nowych uczestników i poprosił o krótkie przedstawienie się. Związki zawodowe były reprezentowane na spotkaniu w osobach Pani Marioli Mazur - przedstawicielki Solidarności 80, dr. hab. Zbigniewa Dokurno, prof. UEW - przedstawiciela uczelnianej organizacji związkowej Lux Scientiae, dr. hab. Wawrzyńca Michalczyka, prof. UEW - przedstawiciela NSZZ Solidarność oraz dr. Iwo Augustyńskiego - przedstawiciela Związku Nauczycielstwa Polskiego. Po prezentacji Przewodniczący Piotr Krupa krótko przestawił reprezentantom organizacji związkowych podstawowe zadania Rady Uczelni.
Spotkanie było poświęcone strategii umiędzynarodowienia Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Pani prof. dr hab. Bogusława Drelich-Skulska - Prorektor ds. Akredytacji i Współpracy Międzynarodowej przedstawiła opracowany w ramach nowej strategii UEW 2020-2030 plan rozwoju umiędzynarodowienia Uczelni w obszarze 6 priorytetów strategicznych. Następnie Pani Profesor przedstawiła prezentację nt.: umów międzynarodowych, akredytacji międzynarodowych, międzynarodowej mobilności studentów i pracowników, międzynarodowych projektów badawczych i dydaktycznych oraz realizacji planu umiędzynarodowienia uczelni za rok akademicki 2021/2022.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/III/2023

Data: 29.03.2023 r.
Temat przewodni: Przedstawienie modelu komunikacji Władz Uczelni z Radą Uczelni.
Zaproszeni goście: 
Prof. dr hab. Andrzej Kaleta – Rektor, prof. dr hab. Ewa Stańczyk-Hugiet – Prorektor ds. Badań i Kadry Akademickiej, prof. dr hab. inż. Edmund Cibis – Prorektor ds. Studenckich I Kształcenia, dr hab. Bartłomiej Nita, prof. UEW – Prorektor ds. Finansów i Rozwoju

Podsumowanie:
JM Rektor prof. Andrzej Kaleta oraz obecni na spotkaniu Prorektorzy, w odpowiedzi na wcześniejsze propozycje Rady Uczelni, przedstawili projekt modelu komunikacji Władz Uczelni z Radą Uczelni. Model obejmuje informacje, które okresowo będą przekazywane Radzie w zakresie pięciu kluczowych obszarów działalności Uczelni, tj. finansów, nauki, dydaktyki, umiędzynarodowienia i realizacji strategii. Członkowie Rady zgłosili drobne sugestie i wątpliwości, jednak uczestnicy spotkania zgodnie uznali przedstawioną propozycję jako bardzo dobrze wpisującą się w oczekiwania Rady Uczelni i która z pewnością znacznie ułatwi realizowanie zadań ustawowych Rady, w szczególności monitorowanie gospodarki finansowej, monitorowanie zarządzanie Uczelnią oraz opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii. Na koniec tej części spotkania Rektor Andrzej Kaleta podkreślił, że Władze intensywnie pracują nad procesem przygotowywania raportów.
W drugiej części spotkania głos zabrała Prorektor Ewa Stańczyk-Hugiet informując, że Uczelnia otrzymała odpowiedź z Ministerstwa w sprawie odwołań dotyczących przyznanych w ewaluacji kategorii. Oznajmiła, że w dyscyplinie technologia żywności i żywienia zmieniono kategorię z B na B+. Tym samym Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu posiada kategorię B+ w 3 dyscyplinach: ekonomii i  finansach, naukach o  zarządzaniu i jakości i wspominanej technologii żywności i żywienia. 

W dalszej części spotkanie miało charakter zamknięty. Kolejnym punktem było przyjęcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Potrzeba uaktualnienia regulaminu wynika ze zmian w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, które w zakresie dotyczącym Rady Uczelni weszły w życie od 15 lutego 2023 r. Zmiany dotyczyły podniesienia wieku kandydata na rektora z 67 na 70 lat, wprowadzenia szczególnej możliwości odwołania członka Rady Uczelni oraz dopuszczenia udziału z głosem doradczym przedstawicieli organizacji związkowych w posiedzeniach Rady Uczelni. Wszystkie zmiany zostały przyjęte jednogłośnie.

Kontynuując, Przewodniczący Piotr Krupa zapoznał uczestników posiedzenia z pismem przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) prof. Arkadiusza Mężyka w sprawie możliwości złożenia wniosku do Ministra Edukacji i Nauki o objęcie rektorów szkół wyższych podwyżkami wynagrodzeń. Przewodniczący Rady Uczelni zaprosił do dyskusji w tej sprawie oraz zaproponował przyjęcie uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Udział w dyskusji wzięli członkowie Rady, w tym również przedstawiciele związków zawodowych, którzy sygnalizowali, że trwają negocjacje przedstawicieli związków zawodowych z Władzami Uczelni w sprawie podwyżek dla pracowników UEW. Ostatecznie członkowie Rady podjęli jednogłośnie decyzję za przyjęciem uchwały w sprawie złożenia wniosku do Ministra Edukacji i Nauki o podwyżkę wynagrodzenia dla JM Rektora UEW.

Na koniec ustalono terminy kolejnych spotkań. Przedmiotem najbliższego spotkania Rady będzie zaopiniowanie zmian w Statucie UEW.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/V/2023

Data: 10.05.2023 r.
Temat przewodni: Opiniowanie zmian w Statucie UEW.

Podsumowanie:

Głównym celem spotkania było zaopiniowanie projektów uchwał dotyczących zmian w Statucie Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Głosowanie odbyło się za pomocą systemu Rada24. Na prośbę Przewodniczącego P. Krupy zmiany w statucie zostały omówione przez Panią Ewę Mierzejewską – Dyrektora Centrum Legislacji  i  Organizacji. 
Wszystkie propozycje zmian poza jedną (wskazaną poniżej) zostały zaopiniowane jednogłośnie pozytywnie. Zmiana dotycząca odwołania z inicjatywy własnej Rektora (bez wniosku) z niektórych funkcji kierowniczych lub stanowisk (zapis dotyczył kierownika katedry, menedżera kierunku lub osoby pełniącej funkcję kierowniczą). 
W imieniu Związków Zawodowych NSZZ Solidarność głos zabrał Wawrzyniec Michalczyk, który zaproponował zmianę w propozycji dotyczącej odwołania kierownika katedry. Poinformował, iż w projekcie uchwały istnieje zapis: „w uzasadnionych przypadkach z inicjatywy własnej Rektor może odwołać kierownika katedry bez zasięgania opinii, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, w szczególności w przypadkach, o których mowa w § 53 ust. 7 lub powołać kierownika katedry, gdy brak wniosku o powołanie uniemożliwia powołanie następcy w terminie dwóch miesięcy od dnia odwołania poprzedniego kierownika katedry.” Wawrzyniec Michalczyk przedstawił propozycję obligującą Rektora do zasięgania opinii w sprawie powołania i odwołania kierownika katedry niezależnie czy następuje to na wniosek czy z inicjatywy własnej Rektora z wyjątkiem konkretnych przypadków, o których mówi § 53 ust. 7. Głos zabrał Krzysztof Jajuga, który poparł stanowisko prezentowane przez Wawrzyńca Michalczyka zwracając uwagę na fakt, że decyzja rektora jest suwerenna, a opinia nie przeszkadza w podjęciu decyzji. Uchwała w wersji pierwotnej nie została przejęta, dlatego Przewodniczący podjął decyzję, o przygotowaniu nowej treści uchwały i poddaniu jej pod głosowanie po omówieniu pozostałych projektów. Propozycja została w głosowaniu zaopiniowana jednogłośnie pozytywnie.
Rada ustaliła termin kolejnego posiedzenia na 14 czerwca, które zostanie poświęcone zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2022 rok.

Posiedzenie Rady Uczelni nr 1/VI/2023

Data: 14.06.2023 r.
Temat przewodni: Przedstawienie modelu komunikacji Władz Uczelni z Radą Uczelni.
Zaproszeni goście: 
dr hab. Bartłomiej Nita, prof. UEW – Prorektor ds. Finansów i Rozwoju,
mgr Jacek Sieniawski – Kwestor,
mgr Grażyna Bamber - Biegły Rewident

Podsumowanie:
Spotkanie było poświęcone przede wszystkim omówieniu sytuacji finansowej Uczelni na podstawie przedłożonych sprawozdań finansowych i planu rzeczowo-finansowego.

W pierwszej kolejności Przewodniczący podziękował Pani Grażynie Bamber za przesłaną Członkom Rady informację, dotyczącą wykonanej kontroli oraz poprosił o wypowiedź na temat przeprowadzonego badania sprawozdania finansowego, jego przebiegu i postulowanych wniosków. Biegła Rewident poinformowała, że sprawozdanie finansowe zostało złożone przez Uczelnię 29.03.2023 r., a więc zgodnie z ustalonym harmonogramem, natomiast Sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego zostało wydane 28.04.23 r. Biegła Rewident omówiła wskaźniki przyjęte podczas badania bilansu, następnie krótko podsumowała przygotowane sprawozdanie stwierdzając, iż badany rok był rokiem trudnym. Złożyły się na to dynamiczne zmiany, które na skutek wzrostu inflacji, pandemii COVID oraz konfliktu zbrojnego mającego miejsce na terytorium Ukrainy, zaszły w otoczeniu społeczno-gospodarczym. Grażyna Bamber stwierdziła, że sprawozdanie finansowe zostało sporządzone rzetelnie. Jest zgodne, co do formy i treści z obowiązującymi Jednostkę przepisami prawa i Statutem. Zawiera również wszystkie wymagania związane z Ustawą o rachunkowości. Na tej podstawie Biegła rekomendowała Radzie zatwierdzenie sprawozdania finansowego UEW za rok 2022. W drugiej kolejności głos zabrał Prorektor ds. Finansów i Rozwoju Bartłomiej Nita, który przedstawił prezentację na temat sprawozdania finansowego za 2022 rok.
W dalszym przebiegu posiedzenia głos ponownie zabrał Bartłomiej Nita, który zaprezentował Plan rzeczowo-finansowy na 2023 rok. Prezentacja objęła przede wszystkim plany związane z przychodami i kosztami oraz planowanymi nakładami inwestycyjnymi. Omówione zostały też czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, brane pod uwagę przy sporządzaniu planu. 

Rada ustaliła termin kolejnego posiedzenia na 01 września br. o godz. 16:00. Będzie to spotkanie zdalne.
zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem