Niski udział kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego i najwyższego szczebla objaśniany jest w literaturze przedmiotu uwarunkowaniami kulturowymi i stereotypowym postrzeganiem funkcji pełnionych przez kobiety i mężczyzn w społeczeństwie.

#przemocekonomiczna #dyskryminacjawzatrudnieniu #szklanysufit

Normą jest, że to mężczyźni kierują, zarządzają i podejmują decyzje biznesowe, a odstępstwem od normy jest to, że kobiety obejmują najwyższe stanowiska zarządcze.

Często najważniejsze stanowiska obsadzane są przez mężczyzn, a kobiety nie mają wystarczająco dobrze rozbudowanej sieci kontaktów, by móc rozwijać się w branży. Muszą wchodzić do męskiego świata, często jako prekursorki w niektórych środowiskach i właśnie tam bardzo łatwo jest natrafić na tzn. „szklany sufit”.

W Niemczech kobiety zajmują 12,8% miejsc w zarządach spółek giełdowych; w USA jest to 28,6%, w Wielkiej Brytanii 24,5%, a we Francji 22,2%. W Polsce kobiety stoją na czele zaledwie 6% spółek giełdowych oraz stanowią 13% członków zarządów (fundacja AllBright oraz Deloitte).

Stereotypowe podejście nie pozwala zauważyć, że współcześnie kobiety mają kwalifikacje do sprawowania funkcji menedżerskich – częściej niż mężczyźni mają wyższy poziom uzyskanego wykształcenia (w Polsce 44,7% pracujących kobiet ma wyższe wykształcenie, podczas gdy tylko 27,1% pracujących mężczyzn [GUS 2019]), częściej też kończą studia na kierunkach związanych z zarządzaniem i także częściej niż mężczyźni uczestniczą w menedżerskich studiach podyplomowych.

Powoli zaczynamy zdawać sobie sprawę, jak bardzo różni się sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy i to zmieniać. Państwa podejmują walkę z dyskryminacją ze względu na płeć. Podobnie dzieje się na uczelniach czy w korporacjach, które dostrzegają wielki potencjał kobiet. Znane są już kampanie typu „kobiety do IT”, „dziewczyny na politechniki”.

Z pewnością podejmując systematyczne i dobrze przemyślane działania, da się rozbić szklany sufit blokujący kobiety w rozwoju zawodowym. Jednak by tak się stało, ważna jest zmiana mentalności, otwartość na dialog i gotowość do wdrażania ustalanych zaleceń.

Więcej artykułów:

Polski biznes otwarty na kobiety. Wyniki badania „Women in Business 2020.”

Historyczna decyzja Niemiec ws. kobiet w biznesie.

Potrzebujesz pomocy? Zobacz: Telefony zaufania i organizacje pomocowe.


Źródła: Kobiety na stanowiskach menedżerskich a konkurencyjność firm (dostęp: 07.12.2020), Zjawisko szklanego sufitu w Polsce (dostęp: 07.12.2020).

zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem