Przechodzimy na energię odnawialną na kampusie do 2030 roku.
Inicjatorem przedsięwzięcia jest Green Team Rektorska Komisja ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu jest pierwszą w Polsce uczelnią współpracującą z Climate Reality Project. Fundatorem i patronem tej organizacji jest laureat nagrody Nobla, były wice
prezydent Stanów Zjednoczonych Al Gore.
W ramach kampanii 100% Committed organizacja współpracuje z samorządami, uczelniami i biznesem na całym świecie inicjując i wspierając zieloną transformację energetyczną
Nasz uczelnia jest uczestnikiem tego procesu intelektualnie poprzez badania naukowe i dydaktykę oraz praktycznie poprzez tworzenie zielonego kampusu i zielone inwestycje.
Europejski Zielony Ład – Nowa strategia wzrostu gospodarczego Unii Europejskiej.
Nasza uczelnia pracuje nad nową strategią rozwoju na najbliższe lata. W dokumencie Unii Europejskiej mamy gotową diagnozę sytuacji gospodarczej, środowiskowej i społecznej oraz najważniejsze
wyzwania stojące przed nami w tym kompletnie nową wizję gospodarki i nowy model biznesowy, które jest głównym przedmiotem zainteresowania nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu. Uczelnia
jako lider intelektualny życia społecznego i gospodarczego może wyznaczać kierunek działania sprzyjający realizacji strategii Zielonego Ładu na kilku poziomach: naukowym, dydaktycznym, jako kampus
i instytucja w kontaktach z otoczeniem. Pozwoli to na stworzenie przewagi konkurencyjnej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na rynku kształcenia innowacyjnych kadr dla zielonej transformacji
gospodarki.
Wyzwania dla uczelni ekonomicznej:
Naukowe: ekonomia – np. badania dotyczące nowego modelu gospodarczego, badanie transformacji gospodarczej w tym transformacji energetycznej, badanie zależności między polityką klimatyczną a
rozwojem Polski, zidentyfikowanie zielonej przemiany strukturalnej w gospodarce, analiza rynku pracy pod katem popytu i podaży na miejsca pracy w zielonych sektorach; finanse – zielony system
finansowy, nowe instrumenty finansowe, zielone podatki, zielony budżet UE, państwa i samorządów, ryzyka finansowe związane z klimatem, liczenie efektywności inwestycji w środowisko i zapobieganie
zmianom klimatycznym; zarządzanie – nowe modele biznesowe przedsiębiorstw, innowacje środowiskowe a rozwój firmy, koszty i ryzyka związane z klimatem, kosztami energii, przewaga konkurencyjna firm
w obszarze zrównoważonego rozwoju, społeczna i środowiskowa odpowiedzialność; rachunkowość – zbieranie danych środowiskowych, analiza kosztów środowiskowych, ocena ryzyk klimatycznych,
energetycznych, raportowanie niefinansowe.
Dydaktyczne:
• Wiedza: Wzrost świadomości studentów i absolwentów uczelni dotyczących środowiska i zmian klimatycznych w rozwoju i zarządzaniu przedsiębiorstwami i instytucjami publicznymi,
Wzmocnienie wiedzy na temat wpływu produkcji i konsumpcji na środowisko i zmiany klimatyczne (ekonomiczna analiza kosztów i korzyści finansowych i pozafinansowych) , Zapoznanie z praktycznymi
rozwiązaniami zasobooszczędnymi i niskoemisyjnymi w przedsiębiorstwie, instytucji publicznej i gospodarstwie domowym (zmniejszanie kosztów i korzyści ekonomiczne), Pogłębianie wiedzy na temat
problemów środowiskowych i klimatycznych w łańcuchu dostaw (od producenta do konsumenta), Poznanie nowych modeli biznesowych w przedsiębiorstwach uwzględniających kryteria środowiskowe i związane
ze zmianami klimatu.
• Umiejętności: Wzrost kwalifikacji absolwentów uczelni i pracowników przedsiębiorstw i instytucji publicznych w zakresie aspektów środowiskowych i klimatycznych jako
ważnego czynnika rozwoju gospodarczego, Kształcenie umiejętności zarządzania adaptacyjnego w odniesieniu do zmian klimatycznych, Wzrost kompetencji studentów w zakresie rachunkowości
środowiskowej w przedsiębiorstwie, Umiejętność analizy i oceny kosztów zaniechania działań, w tym kosztów braku adaptacji gospodarki do zmian klimatu i przechodzenia do gospodarki
niskoemisyjnej
• Postawy: Wzrost świadomości studentów i absolwentów na temat wpływu produkcji i konsumpcji na stan środowiska w tym na różnorodność biologiczną oraz na zmiany klimatu,
kształtowanie pozytywnych postaw społeczeństwa wobec konieczności ponoszenia kosztów polityki klimatycznej , Zmiana schematów myślenia i jej wpływ na efektywne gospodarowanie energią, i
racjonalizację wykorzystania zasobów oraz zmniejszenia emisji.
Uczelnia jako instytucja i kampus
Postawa uczelni jako instytucji wobec zmian klimatu i innych zagrożeń dla środowiska. Ważne obszary: rozmiar konsumpcji energii i wody, produkcja odpadów i emisja Co2, zakupy urządzeń biurowych i
papieru a także usług sprzątania i usług budowlanych, inwestycje w odnawialne źródła energii, zieleń na kampusie etc. W najnowszej literaturze mówi się o czwartej misji uczelni polega ona na
wymianie idei, wspólnym tworzeniu i wymianie dobrych praktyk w zakresie tworzenia zielonych kampusów i zrównoważonego rozwoju (the ‘fourth mission’ of co-creating for sustainability)
(https://international-sustainable-campus-network.org/) . Mamy szansę być jedną z pierwszych uczelni, która wprowadzi taką misję do swojej strategii.
Trzecia misja uczelni: Zielony ład wpisuje się w Społeczną Odpowiedzialność Nauki realizując Trzecią Misję Uczelni gdyż dotyczy najważniejszych wyzwań gospodarczych i społecznych
ważnych dla obywateli. Przeważająca większość Europejczyków uważa, że ochrona środowiska jest ważna (95 proc.). 8 na 10 Europejczyków (77 proc.) jest zdania, że ochrona środowiska może pobudzać
wzrost gospodarczy. Wyniki badania Eurobarometr na temat świadomości ekologicznej obywateli UE potwierdzają szerokie poparcie opinii publicznej dla prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska na
poziomie UE i dla finansowania ze środków UE działań przyjaznych dla środowiska.
Uczelnia pomagać w identyfikowaniu szans i możliwości w zakresie Zielonego Ładu, wspomagać dialog i angażować szerokie grupy interesariuszy, zwiększać wydajność i efektywność prowadzonych działań w
zakresie nauki i badań.
Opracowanie : Bożena Ryszawska (Green Team)
Źródło: Bruksela, 11 grudnia 2019 r. Komisja Europejska - Komunikat prasowy https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_19_6691