Rozpoczynają się zapisy na zajęcia w ramach Akademii Filmowych

Studenci naszej Uczelni mogą zapisać się na zajęcia realizowane w ramach Akademii Filmu Polskiego oraz Akademii Filmowej – Historii Kina Światowego. Zajęcia mają status przedmiotów fakultatywnych lub ponadprogramowych objętych punktacją ECTS (3 punkty za semestr). Do zapisów na zajęcia obu Akademii zapraszani są studenci wszystkich Wydziałów naszej Uczelni, którzy chcą poznać historię kina i obejrzeć najważniejsze dzieła filmowe na dużym ekranie. W zajęciach mogą uczestniczyć także osoby, które nie brały udziału we wcześniejszych semestrach Akademii. Zajęcia odbywają się w Kinie Nowe Horyzonty.

Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem strony internetowej: www.kinonh.pl 
Szczegółowe informacje na temat obu Akademii i ich programy znajdują się na stronie www.kinonh.pl/akademie i www.facebook.pl/akademiefilmowe 

Pierwsze zajęcia odbędą się 1 marca (Akademia Filmowa – Historia Kina Światowego) oraz 2 marca (Akademia Polskiego Filmu). Na obu akademiach wykłady poprowadzą wybitni filmoznawcy z różnych ośrodków akademickich w Polsce.

Czwarty semestr Akademii Polskiego Filmu rozpocznie się od mocnych akcentów w postaci „Przesłuchania” z wybitną rolą Krystyny Jandy i „Nadzoru” – niepokojących arcydzieł kina moralnego niepokoju. Z kolei „Przypadek” i „Krótki film o miłości” to wielkie filmy w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego, które odcisnęły swoje piętno na światowej kinematografii. W czwartym semestrze będzie też można zobaczyć, jak „Wielki Szu” zagrał „Vabank”, a także zastanowić się, czy jeszcze kiedyś powrócą złote czasy polskich komedii . W mroczniejszy świat widzowie przeniosą się za sprawą „Austerii” Jerzego Kawalerowicza, jednego z najważniejszych polskich filmów i przejmującej „Cudzoziemki” Ryszarda Bera ze wspaniałą rolą Ewy Wiśniewskiej.
W równie szarej polskiej rzeczywistości mieszka „Kobieta samotna” z rewelacyjnego filmu Agnieszki Holland, a na długo zapada w pamięć „Krzyk” w reżyserii Barbary Sass. W świat dzieci przeniesie widzów Robert Gliński w „Niedzielnych igraszkach”, a „Ucieczkę z kina Wolność” zaprezentuje Wojciech Marczewski, inspirując się filmami Bustera Keatona i Woody’ego Allena. W melancholijny i poetycki nastrój wprowadzi widzów Andrzej Barański za sprawą „Rzeki, której nie ma”, a o „Białym małżeństwie” opowie Magdalena Łazarkiewicz. Z zupełnie innej galaktyki polskiego kina pochodzą „Kuchnia Polska” Jacka Bromskiego i „Dzień świra” Marka Koterskiego. Do poetyckiego świata widzowie powrócą za sprawą „Jańcia Wodnika” Jana Jakuba Kolskiego i „Wron” Doroty Kędzierawskiej. W tym semestrze będzie można również obejrzeć „Cwał” w reżyserii Krzysztofa Zanussiego i „Historie miłosne” w reżyserii Jerzego Stuhra – filmy wnikliwie opowiadające o uczuciach. W czarno-biały świat wybitnego i depresyjnego „Wojaczka” zabierze widzów Lech Majewski, a dzięki „Mojemu Nikiforowi” będzie można poznać niebanalnego artystę, którego od zapomnienia uwolnił Krzysztof Krauze. Bardziej gorzkie oblicze Polski będzie można zobaczyć w innym filmie Krauzego, „Długu”, który jest przykładem tego, jak filmy potrafią oddziaływać na rzeczywistość, prowokując ludzi do dyskusji i refleksji. W „Psach” Pasikowskiego zostanie zaś pokazana Polska osadzona w realiach filmu gatunkowego, inspirowanego kinem hollywoodzkim.

Zajęcia odbywają się w środy o godzinie 17:00.
Cena karnetu za semestr: 140 zł

Ósmy semestr Akademii Kina Światowego zainaugurują „Szczęki” Stevena Spielberga. Godny uwagi jest też „THX 1138” George’a Lucasa – orwellowska w duchu antyutopia, która była świetną wprawką przed „Gwiezdnymi wojnami”. Kolejnymi ambitnymi przykładami Globalnego Hollywood są „Pojedynek” Ridleya Scotta, czyli rozgrzewka przed „Obcym, ósmym pasażerem Nostromo” i „Terminator” Jamesa Camerona. W tym semestrze przeniesiemy się także do Niemiec na spotkanie ze „Stroszkiem” Wernera Herzoga, czyli filmem, który obejrzał przed śmiercią wokalista Joy Divsion Ian Curtis. W rytmach muzyki Nicka Cave’a Wim Wenders przepięknie sportretował zaś „Niebo nad Berlinem”. Filmowy postmodernizm zaprezentuje Quentin Tarantino ze swoimi zwariowanymi „Czterema pokojami”, a do Gotham City przeniesie nas w „Batmanie” Tim Burton.
Zupełnie inne oblicze kina, czyli słynny manifest Dogma 95, zostanie zaprezentowany na przykładzie „Idiotów” Larsa von Triera i „Festen” Thomasa Vinterberga, ucznia polskiego reżysera, Wojciecha Marczewskiego. Czy tym samym Vintenberg uciekł do kina spod znaku wolności? Marczewski dużo pytań bez odpowiedzi zawarł zaś w swoim „Weiserze”, który zostanie pokazany wraz z onirycznym i intrygującym „Piknikiem pod Wiszącą Skałą” Petera Weira. To wizualna uczta, podobnie jak skandalizujące „Imperium zmysłów” Nagishy Oshimy, które – wraz z „Hana-bi” – reprezentuje kino japońskie. Takeshi Kitano, reżyser tego drugiego filmu, a zarazem aktor, bywa nazywany azjatyckim Clintem Eastwood. W świat realizmu magicznego przeniosą natomiast widzów „Postrzyżyny” Jiříego Menzela i – nagrodzony Złotą Palmą w Cannes – „Underground” Emira Kusturicy, tragikomiczna produkcja z kultową muzyką Gorana Bregovića.
Fenomen Generacji X zgłębią zaś Richard Linklater w „Slackerze” i Kevin Smith w „Szczurach z supermarketu”. Podczas seansów warto będzie się zastanowić, czy problemy tych bohaterów wciąż są aktualne. Różne oblicza musicali pokażą natomiast Jim Sharman w „The Rocky Horror Pictures Show” i Bob Fosse w „Kabarecie”. Po muzycznej uczcie przyjdzie czas na chwile refleksji w reprezentantach filmowego neomodernizmu – „Pejzażu we mgle” Theodorosa Angelopoulosa i „Synu” braci Dardenne.

Zajęcia odbywają się we wtorki o godzinie 17:00
Cena karnetu za semestr: 240 zł.  

Osoba kontaktowa: dr Magdalena Sobocińska, adiunkt w Katedrze Badań Marketingowych Instytutu Marketingu magdalena.sobocinska@ue.wroc.pl 
zamknij
Nasza strona korzysta z plików cookies. Zachowamy na Twoim komputerze plik cookie, który umożliwi zbieranie podstawowych informacji o Twojej wizycie.
Przeczytaj jak wyłączyć pliki cookiesRozumiem